Brending Desain Stiker Umkm Kerupuk Ikan Sarden Dua Saudara Untuk Peningkatkan Penjualan

Authors

  • nur agres meyches laso universitas muhammadiyah palembang
  • BENY UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • INDONESIA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • AQILAH AQILAH UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • NABILAH AFIFA SARI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • KENIA DISA AULINA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • MUHAMMAD DASA JULIANDRI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • YOGI YANSHA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • KHOIRUN AMIN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • MUHAMMAD NABIL NAUFAL UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG
  • ANGGRELIA AFRIDA S.E., M.SI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALEMBANG

Keywords:

Branding, UMKM, Desain Stiker, Kerupuk Ikan

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play a vital role in the Indonesian economy. However, many MSMEs, such as the "Kerupuk Ikan Sarden Dua Saudara" business, face challenges in marketing and brand recognition. Prior to the intervention, the product lacked a clear visual identity, which hindered its competitiveness and market reach. This community service project aimed to assist the MSME by designing and implementing a sticker as a branding strategy. Using a Participatory Action Research (PAR) approach, the team collaborated with the business owner to design a sticker that was both professional and authentic. The results show that the implementation of this sticker had a significant positive impact. The product now has a strong visual identity, is easily distinguished from similar products, and is perceived as more professional by consumers and retailers, which has opened up opportunities for broader distribution. This success proves that investing in visual branding is an effective strategy for enhancing competitiveness and ensuring the sustainable growth of MSMEs in the future.

References

Andika, A. (2024). Strategi Pemasaran Digital Pengusaha Furniture Di Jepara Dalam Mempromosikan Produk Furniture Jepara (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).

Aysa, I. R., Sutantri, S., Mala, I. K., Fattah, F. A., Lestari, D. A. I., & Husna, M. (2025). Pelatihan Pemanfaatan Digital Marketing dan Strategi Packaging untuk Meningkatkan Consumer Buying Interest pada UMKM Binaan Rumah Kurasi di Desa Joho Semen Kediri. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 10(7), 1744-1752.

Basiroen, V. J., Anggara, I. G. A. S., Putri, A. W. S., Negoro, A. T., Kholili, M. A. A., Wulandari, S., ... & Yusa, I. M. M. (2025). Buku Ajar Pengantar Desain Komunikasi Visual:: Teori Dan Praktik. PT. Green Pustaka Indonesia.

Fajrina, N., & Pramesti, R. D. (2023). Peran elemen visual sebagai strategi komunikasi pemasaran pada kemasan produk. Journal of Computer Science and Visual Communication Design, 8(2), 322-332.

Fitri, R. P., Khotimah, A. H., Rospandi, R. F., Putri, I. E., Gusprayugo, G., Afriyeni, N., ... & Fakhira, F. (2025). Inovasi Pemberdayaan Umkm Cireng, Keripik Singkong Melalui KKN Tematkik Desa Karya Indah. NuCSJo: Nusantara Community Service Journal, 1(3), 219-223.

Jupri, A., Herlembang, B., Ariyansyah, M. A. J., Anggari, B. Y. I., Rozi, T., & Prasdyai, E. S. (2021). Pendampingan Branding Packaging dan Digital Marketing Pada Produk UMKM Keripik Talas di Lingkungan Bagek Longgek, Kelurahan Rakam. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3).

Laksana, S. R., & Alkandahri, M. Y. (2025). Pengembangan usaha UMKM Aneka Keripik Bu Atih dan Pa Jumsar melalui Inovasi Kemasan di Desa Karangmulya. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 4(1), 4864-4869.

Muntazori, A. F., Listya, A., & Qeis, M. I. (2019). Branding produk UMKM pempek gersang. Jurnal Desain, 6(03), 177-185.

Permatasari, I., Nuraeni, S., Ramdhaniyah, Y., Aziz, A. J., Kususma, I. C., Didi, D., ... & Wijaya, A. (2023). UMKM Unggul Melalui Optimalisasi Inovasi Dan Informasi Digital. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian, 3(4), 733-736.

Rachmawati, S. D., & Andjarwati, A. L. (2020). Pengaruh Kesadaran Merek dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 7(1), 25-29.

Saiqon, S. (2024). Perancangan Rebranding Identitas Visual Mitra Printing (Doctoral Dissertation, Institut Teknologi Dan Bisnis Palcomtech).

Siregar, R. P. (2025). Analisis Pesan Desain Pada Kemasan Produk Makanan. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 4(1), 1997-2006.

Sitohang, A. C., Gunawan, K. H., & Nugroho, R. (2025). Inovasi dan Literasi Ekonomi untuk UMKM Ukiran Kayu Pasuruan. AKM: Aksi Kepada Masyarakat, 6(1), 373-380.

Swasty, W., & Nita Nur, M. (2021). Branding: Memahami dan merancang strategi merek.

Wibowo, A. (2021). Branding Digital (Merek Digital). Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik, 1-179.

Wijayanto, I. (2013). Pengaruh citra merek terhadap loyalitas konsumen. Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 1(3).

Winata, D. F., & Gunawan, B. P. (2022). Peningkatan Inovasi Dan Penjualan UMKM Sadel Rasing (Susu Kedelai Rasa Gak Asing) Melalui Strategi Pemasaran Digital. Among: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1-6.

Yolanda, C., & Hasanah, U. (2024). Peran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Pengembangan Ekonomi Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 170-186.

Downloads

Published

2025-11-13

Issue

Section

##section.default.title##